ضرغامی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران :
نمیتوان از کنار شبهات فضای مجازی بهسادگی گذشت | شهید مطهری، رفتارهای آمرانه و یکطرفه را بلای جان رشد جامعه میدانست
ویرایش عکس دی ماه 98
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اخلاق، گمشده جامعه گفتمانی ما است، گفت : شهید مطهری، رفتارهای آمرانه و یکطرفه را بلای جان رشد جامعه میدانست.
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، عزتالله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران (10 اردیبهشت 95) ضمن تبریک به مناسبت هفته معلم، هفته کارگر و روز شوراها، گفت: 12 اردیبهشت روز شهادت شخصیت بیبدیل و بینظیر انقلاب اسلامی است. شهید مطهری متفکر و اسلام شناسی بود که خدمات زیادی برای جامعه اسلامی ما و جهان به جا گذاشت و یکی از حوزه های توانمندی و کارنامه او پاسخ به شبهات فکری و عقیدتی بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید مطهری شک اولیه را مقدس میدانست و شک را معبر ورود به یقین و تعمیق اعتقادات میشناخت ، گفت : استاد با این حال نمیگذاشت شک عبوری و آگاهیبخش و هشداردهنده در میان افکار جوانان جا خوش کند و موقعیت خود را تثبیت کند.
ضرغامی با اشاره به اینکه مطهری با شجاعت ورود میکرد و شبهات را پاسخ میدادو هیچ نگرانی و ترس از این بابت در وجودش نبود و رفتار تنزه طلبی و عافیت طلبی نداشت ، افزود : در واقع ایشان برای خود «قداست ویترینی» قائل نبود و هزینههای این رفتار را هم میداد ولی این هزینهها هرگز در مقابل دستاوردهای روشنگریهای آگاهی بخش او قابل اعتنا نبود.
رئیس سابق رسانه ملی در ادماه با بیان اینکه امروز سیل شبهات در اصل دین؛ انکار خدا، نفی مقدسات، اصالت لذت؛ بازسازی و تطهیر رژیم منحوس پهلوی و نفی ارکان جمهوری اسلامی از جمله ولایت فقیه؛ توسط هزاران شبکهی ماهوارهای و دریای بیکران فضای مجازی در اختیار نسل جوان قرار گرفته است که باید به این شبهات پاسخ داد ، اضافه کرد:مطهری برای مردم و جوانان حق پرسشگری قائل بود.
وی گفت: از منظر مطهری ، جوانی یعنی پرسشگری یعنی میل به تغییر؛ یعنی شک کردن در هر چیزی که در دوره کودکی بر او گذشته است زیرا جوان میخواهد طور دیگری ببیند، نمیخواهد کورکورانه راه پدران را برود و قرآن نیز بر این نکته اشاره دارد و با همین نگرش بود که انقلاب اسلامی پدید آمد.
ضرغامی افزود : مطهری معتقد بود برای هر سؤالی پاسخ درخور در اسلام وجود دارد و اسلام برای هر تحول و تئوریپردازیهای جدید ؛ ظرفیت پاسخ دارد و تحول را باید قبول و آن را مدیریت کرد.
این فعال فرهنگی در ادامه با بیان اینکه مطهری حتی خود پرسشگری میکرد و تلاش میکرد در نحوه تبیین مسائل اعتقادی ابتدا سؤالات زیادی مطرح کند تا ذهن مخاطب آمادگی پذیرش بیشتری داشته باشد ، گفت: او رفتارهای یکطرفه و امرانه را بلای جان رشد اندیشه میدانست و در واقع شیوه سنتی حوزههای علمیه و بحثهای طلبگی را با فرم و قالب جدید امروزی و دانشگاهی به میان جوانان و نخبگان کشاند.
وی ادامه داد : مطهری در پاسخ به شبهات و شبهه آفرینان با سعه صدر و اخلاق اسلامی و متانت برخورد میکرد و حتی پیشنهاد داده بود که یک کرسی درس مارکسیسم در دانشکده الهیات برگزار شود و رسماً اصول مارکسیسم تدریس و تبلیغ شود تا از این طریق بتوان به درستی با این مکتب آشنا شد و زمینه را برای نقد صحیح و سازنده و اقناع کننده آن فراهم کرد.
ضرغامی با بیان اینکه متأسفانه ما در نقد ؛ نقد عالم و مؤلف را میکنیم در حالی که نقد در وهله اول نقد اثر و نقد روش است، افزود : امروز یکی از خطرات جدی که نسل جوان را تهدید میکند؛ بیپاسخ ماندن شبهات فراوان و البته سطحی است که رواج یافته و متأسفانه به جای دریافت پاسخ اقناع کننده سیل افشاگری و تهمت به سمت مؤلف و مصنف دیده میشود.
وی گفت : رفتارهای قبیلگی و «حیدری – نعمتی "سایه سنگین خود را بر فضای گفتمانی کشور تحمیل کرده و این همان چیزی است که رهبری را رنج میدهد.
ضرغامی این مشکل را نگرانی امروز جامعه و حوزه نخبگانی دانست وگفت: کم طاقت شدهایم، صبوری نمیکنیم، فرصت برای شیندن حرفهای مخالف و طرح سؤالات آنان نمیدهیم و هر چه رهبری ، ریلگذاری میکنند، از طرح کرسیهای آزاداندیشی تا جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی متأسفانه همهگیر نمیشود.
عضورشورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه مطهری اهل مطالعه و به روز بود و آخرین نظریات اندیشمندان داخلی و خارجی را بررسی میکرد تا در ارائه نظرات خود جامع نگری لازم را از دست ندهد ، گفت : نمونه آن کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران است که دهها مرجع و ارجاع وجود دارد که بیانگر مراجعه او به همه این کتابهاست.
وی با رد برخی دیدگاهها مبنی بر اینکه مطهری چون زبان نمیدانست به روزنبود ونمیتوانست نظرات اندیشمندان مطرح غربی را به صورت واقعی بفهمد و کارش اشکال داشت ، گفت: اولاً ترجمههای مطرح آن روز و ارتباط دائمی مطهری با اساتید این نظریهها در دانشگاهها به ویژه در مباحثات رو در رو؛ تا حد زیادی واقعیت آن مکاتب را روشن میکرد وثانیاً علم زبانی جهانی دارد؛ نگاه علم متدیک و روش شناسانه است؛ وقتی با کلیات بحث آَشنا میشوید تصویر روشنی از آن تفکر در ذهن شما ایجاد میشود.
ضرغامی اضافه کرد : جامعیت مطهری در علوم اسلامی این توانمندی را به او میداد که هیچ شبهه فکری را بدون پاسخ نگذارد و چون پاسخهای او با پشتوانه بسیار غنی و محکم مبانی اسلامی و دینی بود، با گذشت زمان کهنه نمیشودو تمام نظریات شهید مطهری قدرت بازخوانی دارد.
وی گفت :امام پیش بینی این حرفها را در آینده میدادو به همین دلیل فرمود من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود.
ضرغامی ، شجاعت را ویژگی دیگر او دانست که نه از هیاهوی مخالفین و جوسازیهای آنان میهراسید و نه حتی از توقعات و فشارهای هواداران خود در حالی که امروز برخی متفکرین ما اسیر هواداران خود هستند و اگر برخلاف توقعات آنان چیزی بگویند جایگاه اجتماعی و سیاسی خود را از دست میدهند که این آسیب مربوط به همه طرفهای سیاسی – فکری جامعه است.
وی گفت :مطهری در تألیف کتاب «داستان راستان» نشان داد که اسیر هواداران نیست و از آن به یک بیماری اجتماعی تعبیر میکند و به نوعی این آسیب را افشاء میکند.
ضرغامی افزود : مطهری دیده بان جامعه و چشم مراقب اندیشههای اسلامی و انقلاب اسلامی بودو همین ویژگی اقداماتاش را اثربخش و تأثیرگذار میکردو او ابتدا درمییافت که دشمن به کدام قسمت از اردوگاه فکری اسلامی حمله کرده است ، ارزیابی درستی از تهاجم دشمن میکرد و با پدافندی پرقدرت او را از صحنه خارج میکرد و بعد با حملات آفندی و پیش رونده زمینه حمله مجدد دشمن از آن ناحیه را منتفی می کرد و در واقع قدرت مسأله یابی و حل مسأله داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه مطهری از معدود اندیشمندان اسلامی بود که به طور مستقل به مسأله زن و حقوق او در اسلام پرداخت گفت: مطهری با ذهن منظم خود ؛ چارچوبهای روشنی ارائه میکرد تا خواننده در دریای اطلاعات وارد و ناوارد غرق نشود و به قول امروزیها مدالیته ذهنی شهید مطهری؛ برگ برنده او در هدایت فکری جوانان بود.
وی گفت :این خصوصیت این قدرت را به خواننده میدهد که از یافتههای بعدی خود در چارچوبهای صحیح و محکم شکل گرفته؛ به درستی استفاده کند و دچار سردرگمی نشود.
ضرغامی خاطر نشان کرد :از تألیف مجموعه کتابهای «جهانی بینی اسلامی» گرفته تا دوره پنج جلدی «اصول فلسفه و روش رئالیسم» یا کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» یا کتاب ارزنده «آشنایی با علوم اسلامی» به طور کلی نگاه روشمند در تألیف هر کتاب او؛ خدمت بزرگی به خوانندگان است.
وی افزود: مطهری به مسائل فکری؛ نگاه حکیمانه و آسیب شناسانه داشت و تلاش میکرد ضمن ارائه پاسخ مستدل و اقناع کننده به شبههها؛ ریشههای شکل گیری آن تفکر انحرافی را بررسی کند و جامعه را نسبت به آن آگاه کند.
ضرغامی همچنین ساده گویی استاد مطهری را ویژگی او دانست و گفت : او پرگوئی ملال انگیز نداشت و این نظریههای جدید که میگویند" ساده، زیباست" را مطهری درسالها قبل در اثار خود آورده بود.
/2759/
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}